Antara Istilah Popular Dalam Biz Onexox
Telco - Telecommunication Company
SJO - page Soal Jawab Onexox kat Facebook
ODG - Official Dealer Group kat FB
MNP - Mobile Network Portability
SP - Starter Pack
SRP - Sim Re-Placement
Donor - Syarikat pembekal rangkaian asal
Port Out - Bertukar keluar rangkaian
Port In - Bertukar masuk rangkaian
NPR Ack - Numbers Porting Request Acknowledged (permohonan bertukar rangkaian dimaklum)
Msisdn - Nombor telefon
Simcard Numbers - Nombor siri simkad yang panjang berjela tu
PIN - Kebenaran untuk melantik SD/Dlr. Beli daripada AD
Dreg Numbers - Nombor telefon yang didaftarkan sebagai dealer
ID Dealer - Yang DYSDxxxx / DYLR
SD - Sub Dealer
Dlr - Dealer
AD - Area Dealer / Area Distributor
MD - Master Dealer / Main Distributor
DMT - Dealer Management Team
CMO - Chief Marketing Officer
CFO - Chief Financial Officer
COO - Chief Operating Officer
COYG - Team Power
CEO - Mr Bobie / Arie Sham
PENDAFTARAN SP
Pendaftaran perlukan IC user untuk pengesahan.
Daftar dengan cara online di http://onesys.onexox.my/login.php
atau melalui USSD call *150#
atau Daftar degan cara sms seperti dibawah.
SEBELUM MNP
Pastikan nombor tipon user adalah hak milik user dan pendaftaran perlukan IC user untuk pengesahan.
pastikan nombor tipon user masih aktif(tak mati) dan ada sedikit kredit untuk mnp kerana proses MNP megambil masa selama 24jam sehingga 48jam. Selewat-lewatnya 5hari.
PROSES MNP
Perlukan SIM MNP (Mobile Network Portability)
Perlukan IC untuk perdaftaran
Nombor tipon user untuk MNP dan telco asal.
Nombor tipon ke2 user untuk dealer hubungi selepas MNP berjaya.
Login ke ONESYS http://onesys.onexox.my/index.php , isi maklumat dan hantar sehingga keluar PENDING BACK-END PROCESS
Periksa MNP status terkini.
Bagi maklumat pada user untuk proses MNP, penukaran sim baru dan cara aktifkan sim baru ( CLIK DISINI )
Maklumkan kepada user untuk membalas sms Y/YES dlm masa 24jam, atau terus hantar Y/YES selepas MNP iaitu dlm proses pending/NPK
( STAGE) MNP
Terdapat "empat peringkat" (STAGE) untuk permohonan MNP.
STAGE 1
PENDING - Laporan permohonan akan dihantar kepada telco asal berhubung permohonan pengguna untuk pemindahan (PORT OUT) ke telco ONEXOX. ( Perlu resubmit atau request untuk pembatalan sekiranya pending melebihi 48 jam. )
STAGE 2
PENDING NPR/ACK atau REJECT CODE - Laporan permohonan telah diterima oleh telco asal dan sedang diproses.Laporan permohonan akan dihantar semula ke telco ONEXOX. ( * Tidak dibenarkan resubmit atau dibatalkan sewaktu npr/ack sahaja untuk mengelakkan error dalam system kerana permohonan sedang diproses )
STAGE 3
NPR/ACCEPT - Permohonan telah berjaya! Laporan permindahan permohonan ( PORT IN ) telah diterima dan akan diproses oleh pihak telco ONEXOX.
STAGE 4
NP/ACTIVATED - Permohonan telah direkodkan.Line pengguna telah aktif dan pengedar boleh melaporkan kepada pengguna untuk membuat panggilan pertama.
SEKIRANYA MNP GAGAL
MNP REJECT CODE
**MNP**
Berkenaan isu Reject Code misteri "SP71" yang sedang hangat, dimaklumkan bahawa SP71 adalah reject code bagi nombor yang TIDAK / LAMBAT MEMBALAS SMS PENGESAHAN PORT OUT DARIPADA MAXIS. Sebelum ini, jika user tidak membalas sms tersebut, status akan bertukar SP51. Namun, reject code SP71 telah diwujudkan bagi menggantikan SP51 yang sebenarnya merujuk kepada isu kontrak. Sila rujuk maklumat di bawah.
-SP71 - User TIDAK / LAMBAT membalas sms pengesahan port out daripada donor asal. Remark/Resolution : Re-submit semula permohonan MNP tersebut dan pastikan user membalas sms pengesahan port out dengan kadar segera.
-SP51 - Nombor masih mempunyai kontrak dengan donor asal. Remark/Resolution : Semak dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal)samada nombor tersebut mempunyai kontrak atau tidak. Pemilik asal perlu batalkan kontrak sedia ada. Sekiranya Kontrak sudah di batalkan , Re-submit semula permohonan MNP tersebut.
Pls take note..
**MNP*
Pls take note..
**MNP**
Sejak kebelakangan ini, pihak DMT menerima banyak aduan/permintaan bagi membatalkan/mengubah maklumat permohonan MNP daripada SD/Dealer dgn alasan "tersilap masukkan nama" , "tersilap masukkan nombor" , "user salah bagi maklumat". Untuk makluman semua, pihak DMT tiada access untuk mengubah mana-mana permohonan yang tersilap maklumat.
- Sekiranya ada kesilapan maklumat, permohonan akan automatik Reject. Tiada keperluan untuk memohon pembatalan drpd DMT.
- DMT hanya akan membatalkan permohonan "Pending" yang melebihi 48 jam sahaja.
- Tempoh proses MNP adalah 5 hari bekerja selepas status berubah kpd "Pending/NPR Ack"
- Sekiranya permohonan MNP berstatus "Rejected" cth (Rejected/Sp10), SD/D hanya perlu membuat resubmit, tidak perlu memohon pembatalan drpd DMT.
Pihak DMT ONEXOX memohon jutaan kerjasama drpd semua SD/Dealer untuk lebih teliti dan fokus ketika membuat pendaftaran MNP. Ini adalah penting bagi melancarkan proses pendaftaran tanpa menyusahkan bakal-bakal user.
**TERMINATE**
Berikutan terdapat jumlah nombor terminated yang semakin tinggi, para pengedar diharap dapat memberi perhatian kpd perkara ini.
- Sila pastikan setiap user SP & MNP WAJIB membuat panggilan pertama berjawab dalam masa 30 hari selepas pendaftaran dibuat.
- Bagi user SP, pastikan user membuat topup RM50 dalam masa 30 hari selepas pendaftaran dibuat bagi mengaktifkan tempoh sah 28 bulan.
**SRP**
Setiap permohonan SRP, anda WAJIB menyertakan ;
- Gambar sim SRP dgn nombor siri yang jelas.
- Nombor telefon
- Nama penuh user
- Nombor IC/passport user
- Sebab Nak SRP?
Hantar ke FB ONEXOX Official Dealer Group > https://www.facebook.com/groups/officialonexoxdealer/
**INSENTIF**
Dimasukkan pada 15hb pada setiap bulan dalam e-recharge atau kedalam akaun bank untuk incentive melebihi RM200 dan caj jikenakan RM3. (sila update akaun bank dan pilih CHOOES PAYMENT METHOD didalam >Inentive report)
Tukar nama pemilik nombor tipon ONEXOX
1) Isi borang Tukar Nama Pemilik (Account Transfer) - Save as image dan Print borang dibawah.
.
2) Email borang tersebut bersama Salinan IC (depan & blkg) pemilik asal & pemilik baru kepada CS@onexox.my
Contoh email:
DYSD5XXXX Mohd Yushairi
Mohon bantuan pihak DMT utk tukar nama pengguna ONEXOX dibawah:
No. HP :
Nama Pengguna Asal:
No IC:
Alamat:
Nama Pengguna Baru:
No IC:
Alamat:
Bersama ini disertakan salinan ic pengguna asal & pengguna baru.
Kerjasama pihak tuan/puan amat dihargai.
Terima kasih.
No Careline Telco Di Malaysia - No Careline Telco Di Malaysia
OneXOX
12273 (Call free drpd no OneXOX)
1300888010
Check Baki Kredit: *132#
Celcom
1111 (No Celcom)
1300111000
+60336308888
Check Baki Kredit: *124#
Maxis
123 (No Maxis)
1800821123
Check Baki Kredit: *122#
Semak No IC: taip No.IC & sms ke 22011
Digi
016221180
0162998888
Check Baki Kredit: *126#
Semak No IC: taip CHECKID <jarak> No.IC & sms ke 20000
UMobile
+60183881318
Check Baki Kredit: *118*8#
Semak No IC: taip VERIFY <jarak> No.IC & sms ke 28011
Tune Talk
13100
0327720000
037940000
Check Baki Kredit: *133#
Tune Excel
+60327803868
0105000969
0105333969
Check Baki Kredit: *133#
Tone Plus
0390563809
0107727587
Check Baki Kredit: *133#
Redone
1909 (No Redone)
1800110800
Check Baki Kredit: *123#
Redtone
1800877770
Check Baki Kredit: Call 1909
sms: BAL SP & hantar ke
0192769433 / 0163353099
Happy
0143333800
Check Baki Kredit: *126#
Ytlcomms
0187998888
Altel
13388 (No Altel)
0326133888
Check Baki Kredit: *124#
Buzzme
0327278922
Check Baki Kredit: *126#
Tron
0362758233
1300800188
Check Baki Kredit: *129*1*2#
Friendi
01138123456
Tiada ulasan:
Catat Ulasan